Märk för livet

Trygg-Hansa

CSR | Aktivering

Vid drunkningstillbud är hjärt- och lungräddning avgörande för att rädda liv. Problemet var att kunskap saknades, särskilt gällande HLR på barn. Hela 6 av 10 föräldrar saknade tillräcklig kunskap om hur HLR utförs på barn.

Trygg-Hansa ville genomföra ett initiativ som tog sig an problemet med den bristande kunskapen om HLR. Uppdraget var att ta fram en kreativ lösning som kunde förtjäna sin uppmärksamhet och ge utrymme att utbilda om HLR på barn.

Lösningen blev Märk för livet - tatueringar för barn som illustrerar de viktigaste stegen i HLR. Med tatueringarna förvandlas badande barn till levande instruktionsmanualer. Så att livräddande kunskap finns synlig just när den behövs som mest.

Press


Många vet inte skillnaden på HLR på vuxna och barn

Insurer creates CPR safety tattoos to help adults treat young swimmers

Så ska tatueringar på
barn rädda liv

Livräddargnuggisar ska förebygga drunkning i Umeå


Resultat

Tatueringarna designades med enkla illustrationer och ikoner för att kunna överbrygga både stress och språkbarriärer. QR-koder på förpackningen länkade till fördjupande information och bokning av HLR-kurser. Tatueringslådor placerades på olycksdrabbade badplatser över hela Sverige. Media bjöds in till dessa platser och intervjuade Trygg-Hansas vattensäkerhetsexpert om hur man utför HLR på barn.

Nyheten om att tatuera sina barn för att rädda liv spreds sig över Sverige. I TV, radio, poddar via influencerkanaler utbildades föräldrar i HLR, och resultaten överträffade alla förväntningar.

31 miljoner

förtjänad medieräckvidd

+70%

ökning av bokade HLR-kurser hos Trygg-Hansa

-33%

antalet barn som drunknade jämfört med föregående år