bakgrunder uc-05.png
 

Kolla Bollarna

Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna. Under april månad, internationellt känd som ”Testicular Cancer Awerness Month”, ville Ung Cancer sätta testikelcancer på de svenska mediernas agenda. Målet var att skapa snack kring frågan och få fler unga med pung att göra självundersökningar. Vi insåg tidigt att pungen är både laddad och privat. Vår strategi byggde på insikten att om vi kunde få hela Sverige att prata pungar, så kunde vi därefter få folk att prata om testikelcancer. 

 
 

 
 

Lösning 

Lösningen blev att Felix Sandman från popgruppen FO&O, en för målgruppen genuin influencer, flashade ”pungen” på Instagram. Efter tusentals kommentarer på Instagram och spekulationer i media dök det snart upp en ”avslöjandevideo” där Felix Sandman förklarade syftet och hänvisade till en kampanjsajt. Totalt nåddes en förtjänad räckvidd på över 15 miljoner med en tydlig uppmaning: Kolla bollarna! Bäst av allt; fler än 80 000 genomförda pungkollar på kampanjsajten. En siffra som gör skillnad på riktigt och förhoppningsvis kan rädda liv.